Advertising
Reklama.
Ankieta pocztowa
Pocztowe rozsyłanie ankiet do respondentów.
Backlit
Podświetlane wewnętrznie tablice reklamowe o wymiarach 6 x 3 m.
Baner
Forma reklamy, komunikatu lub innego przekazu. Najczęściej jest drukowany na materiale - plandece. Ma na celu przekaz informacyjny lub reklamowy.
Billboard
Ogólna nazwa wielkoformatowej tablicy przeznaczonej pod plakaty reklamowe. Najczęściej umieszczony przy drodze lub autostradzie.
Brand
Marka.
Branding
Ogół zagadnień dotyczących kreowania i funkcjonowania marek w całokształcie przedsięwzięć marketingowych.
Branding samochodów
Oznakowanie pojazdów w celu informacyjno-reklamowym.
Brandowanie
Potoczne określenie procesu znakowania środków trwałych firmy (np. wyklejanie logo produktu na samochodach dostawczych).
Brief
Lista zadań, jakie ma spełniać reklama. Uporządkowany spis celów kampanii.
BTL
Działania reklamowe skierowane do konkretnego klienta, nie będące reklamą w środkach masowego przekazu. Nośniki reklamy BTL są skierowane głównie do detalistów i konsumentów.
Citylight
Panel reklamowy o wymiarach 120 x 180 cm. Plakat umieszczony jest za szybą, a jego powierzchnia jest podświetlana. Montowany wolnostojący lub w wiatach przystankowych.
CMYK
Skrót od ang. CYAN, MAGENTA, YELLOW, BLACK jest to popularne określenie substraktywnego systemu mieszania barw, także sposobu drukowania oraz metody separacji barwnej. Paleta CMYK pozwala na zapis 32 bitowych obrazków, dlatego wykorzystuje się ja w urządzeniach drukujących.
Copyright
Prawa autorskie.
Display
Wykonywany jest są z tworzyw sztucznych lub z kaszerowanych tektur. Służy do sprzedaży towarów promowanych lub do ekspozycji.
Druki
Ulotka. Jest przekazem o charakterze reklamowym bądź politycznym. Cechuje ją mała objętość. Ulotka zazwyczaj jest złożona z jednej zagiętej kartki. Ma za zadanie przekazać niezbędne informacje o działalności instytucji, firmy lub organizacji politycznej. Ulotki zawierają zazwyczaj informacje o programach teatralnych lub kinowych, urywki katalogowe bądź prospekty handlowe opisujące pojedynczy produkt lub ofertę firmy. Najczęstszym sposobem rozprzestrzeniania ulotek jest kładzenie ich w miejscach publicznych, np. w poczekalniach, w sklepach, na klatkach schodowych lub też rozdawane ręcznie na ulicach.
Ulotka składana. Charakteryzuje się tym, iż zmieści się na niej więcej informacji niż na standardowej ulotce, a jej format po złożeniu jest taki sam. Ulotka składana ma zastosowanie na przykład jako folder z podstawową ofertą firmy lub folder z materiałami informacyjnymi na konferencje. Najczęściej ulotki składane występują w następujących formatach: A5 składany na pół A4 składane na pół A4 składany na 3 części A3 składany na pół.
Katalog. To jeden z rodzajów organizacji adresów kontaktowych i kategoryzacji produktów. Katalog zawiera systematyczny, często hierarchiczny spis produktów jednego typu wraz z towarzyszącym im opisem, który umożliwia ich klasyfikację według określonej kategorii.
Plakat. Nośnik reklamy outdoorowej. Jest to druk jednostronny dużego formatu (co najmniej A2). Plakat najczęściej umieszczany jest w miejscach publicznych (rozklejany, rozwieszany w witrynach). Zadrukowywany jest z reguły na całej powierzchni papieru i najczęściej posiada bogatą kolorystykę. Napisy są często przetworzone artystycznie. Do druku plakatów służy produkowany wyłącznie w tym celu papier plakatowy.
Wizytówki. To na ogół prostokątny i podręczny kartonik, zapisany treścią zależną od rodzaju wizytówki. Towarzyszy chwilom nawiązywania znajomości, stając się elementem konwenansu. Współcześnie pełni funkcje reklamowe.
Teczki ofertowe. Są jednym z elementów kampanii reklamowej. Występują w formie teczki papierowej w formacie A4. Na teczce zazwyczaj umieszcza się ofertę firmy.
Papier firmowy. Jest idealnym sposobem na podtrzymanie identyfikacji wizualnej firmy. Na papierze firmowym znajduje się odpowiednia kolorystyka, treść i symbole korespondujące z przeznaczeniem organizacji.
Podkład na biurko. Służy do zabezpieczania blatu biurka przed porysowaniem. Wykonana jest na ogół z tworzywa sztucznego. Strona wierzchnia jest zazwyczaj gładka natomiast spodnia- piankowa, dzięki czemu zapobiega ślizganiu się podkładki po blacie. W standardowych wersjach podkładka ma kształt prostokątny, ale produkowane są również podkładki o innych kształtach i z nadrukami reklamowymi albo spełniającymi funkcję kalendarza.
Kalendarz spiralowany. Zawiera najczęściej 13 kart, w tym 12 miesięcy plus strona tytułowa. Kalendarz spiralowany jest drukowany offsetowo w pełnym kolorze jednostronnie z dodatkowym kartonikiem usztywniającym na końcu. Natomiast całość jest łączona spiralą po krótszym boku. Na ogół u góry kalendarza znajduje się zawieszka niezbędna do powieszenia na ścianie.
Kalendarz listwowany. Ten typ kalendarza jest listwowany na dole i u góry kalendarza. W górnej listwie zazwyczaj znajduje się praktyczna zawieszka umożliwiająca zawieszenie kalendarza. Kalendarz jest drukowany zazwyczaj na papierze kredowym zapewniającym bardzo dobrą jakość kolorów i wysoką trwałość. Kalendarz może być dodatkowo lakierowany UV lub foliowany. Dodatkowe uszlachetnienie ożywia kolor, zabezpiecza kalendarz i zwiększa jego trwałość.
Arkusz Plano. Jest nie sfalcowanym (nie mającym łamów) arkuszem papieru. Katalog klejony To forma produktu poligraficznego złożonego z wielu arkuszy połączonych ze sobą w technologii tzw. "oprawy miękkiej-klejonej". Oznacza to, że arkusze są sklejone ze sobą na grzbiecie klejem na gorąco, tak jak zwykła książka, która nie posiada twardej - tekturowej, lecz miękką okładkę.
Notes. Plik zszytych kartek papieru, zazwyczaj w sztywnej oprawie, który służy do zapisywania osobistych notatek
Format papieru
Norma ISO 216 definiuje trzy serie formatów: A, B i C. Format C określa głównie rozmiary kopert.
format zasadniczy | formaty pomocnicze | ||||
---|---|---|---|---|---|
SZEREG A | SZEREG B | SZEREG C | |||
Symbol formatu | Wymiary arkusza [mm] | Symbol formatu | Wymiary arkusza [mm] | Symbol formatu | Wymiary arkusza [mm] |
4A0 | 1682×2378 | — | — | — | — |
2A0 | 1189×1682 | — | — | — | — |
A0 | 841×1189 | B0 | 1000×1414 | C0 | 917×1297 |
A1 | 594×841 | B1 | 707×1000 | C1 | 648×917 |
A2 | 420×594 | B2 | 500×707 | C2 | 458×648 |
A3 | 297×420 | B3 | 353×500 | C3 | 324×458 |
A4 | 210×297 | B4 | 250×353 | C4 | 229×324 |
A5 | 148×210 | B5 | 176×250 | C5 | 162×229 |
A6 | 105×148 | B6 | 125×176 | C6 | 114×162 |
A7 | 74×105 | B7 | 88×125 | C7 | 81×114 |
A8 | 52×74 | B8 | 62×88 | C8 | 57×81 |
A9 | 37×52 | B9 | 44×62 | C9 | 40×57 |
A10 | 26×37 | B10 | 31×44 | C10 | 28×40 |
format DL | 99×210 | — | — | koperta DL | 110×220 |
— | — | — | — | C7/6 | 81×162 |
Fotomontaż
Obraz fotograficzny otrzymany przez sfotografowanie kompozycji utworzonej z wykorzystaniem odbitek fotograficznych, wydruków, ilustracji, innych obrazów a także różnych przedmiotów. Stosowany np.: jako plakat, ilustracja prasowa lub jako samodzielne dzieło sztuki.
Full sevice
Z jęz. ang. Full Service i oznacza pełną obsługę. Zazwyczaj termin ten stosowany jest w opisie agencji reklamowych, które są w stanie zaoferować klientowi pełen zakres usług reklamowo-marketingowych (jak nasza Agencja Reklamowa).
Gadżety
Gadżety lub upominki reklamowe to jedne z najprostszych sposobów promowania produktu lub firmy. Zazwyczaj są to różnego rodzaju drobne produkty, z których korzysta się w życiu codziennym. Są oznaczone znakami firmowymi i wręczane klientom, partnerom handlowym i pracownikom w celu promocji firmy lub produktu.
Global product
Produkt globalny
Holder
Sztywne etui na identyfikator, wykonane z polipropylenu lub PCV.
Kampania Reklamowa
Ogólny zespół działań marketingowych, odbywających się w mediach masowych. Ma na celu osiągnięcie zakładanego celu marketingowego reklamodawcy. Działania te skierowane są do wybranej grupy celowej. Cele kampanii reklamowej mogą być określone różnie w zależności od założeń kampanii.
Kaseton
Rodzaj płaskiej ściennej reklamy o różnym kształcie. Zazwyczaj podświetlany od wewnątrz. Zwykle lico kasetonu jest wykonane z plexi, a brzeg z taśmy aluminiowej. Wystrój graficzny kasetonu może być wykonany z folii samoprzylepnej lub z grafiki przestrzennej wyciętej z PLEXI lub PCV.
K-Board
Tablica reklamowa montowana na kiosku handlowym. Zwykle o wymiarach: 219 x 162 cm.
Laminowanie
Laminowanie jest to termin stosowany w poligrafii i produkcji reklamowej. Polega na foliowaniu okładek i innych wydruków, poprzez wprasowanie pod ciśnieniem i w temperaturze ponad 1000 C folii. Dzięki laminowaniu wydruk jest bardziej odporny na działanie czynników zewnętrznych, a przez to bardziej wytrzymały.
Litery blokowe
Litery przestrzenne wykonane z alurapidu, plexi lub PCV. Możliwe podświetlenie diodowe lub jarzeniówkowe.
Litery styrodur
Styrodur to pianka polistyrenowa. Materiał do wykonywania liter przestrzennych.
Litery przestrzenne
Wykonane z miękkiego materiału, najczęściej styroduru.
Logo
Znak graficzny identyfikacyjny marki, produktu lub firmy.
Mail interview
Ankieta pocztowa
Marka
Nazwa, termin, symbol lub wzór (albo połączenie tych elementów), które mają na celu oznaczenie produktów lub usług jednego sprzedającego lub grupy sprzedających albo odróżnienie ich od produktów konkurencji.
Mailing
Reklama w postaci listów e-maili, często udających lub nawiązujących formą do korespondencji zwykłej.
Mesh
Materiał o strukturze siatki. Umożliwia swobodny przepływ powietrza i przenikanie światła. Zapewnia dobrą widoczność, dlatego najczęściej używany jest jako nośnik reklamy z zadrukiem cyfrowym umieszczanej na budynkach.
Naming
Nazewnictwo marketingowe
Neon
Rodzaj podświetlanej reklamy przyciągający uwagę szczególnie w nocy. Neon powstaje poprzez wyginanie rur szklanych o właściwościach iluminacyjnych w dowolne kształty.
Offset
Termin stosowany w produkcji reklamowej i poligrafii. Offset jest techniką drukarską, w której farba jest przenoszona z formy na papier za pośrednictwem obracającego się cylindra.
Oklejanie samochodów, autobusów
Branding pojazdów wg poniższych technologii:
Opakowanie reklamowe
Opakowania reklamowe to bardzo często stosowany produkt do umieszczenia na nim reklamy tego, co jest w środku. Do opakowań zaliczamy pudełka z grafiką, reklamówki, torby papierowe itp.
Outdoor
Reklama zewnętrzna. Jest to wizualna elektroniczna komunikacja. Jej celem jest dostarczanie przekazu reklamy do konkretnych miejsc, w określonych porach z treścią dopasowaną do lokalizacji wyświetlacza. Prezentowana na specjalnie do tego przeznaczonych nośnikach reklamy: tablicach reklamowych, słupach ogłoszeniowych, nośnikach zamocowanych na wiatach przystankowych billboardach, citylightach, czy kioskach, tablicach elektronicznych, telebimach itp.
Prawa autorskie
Forma prawnej ochrony nadawanej dziełom plastycznym, literackim itp.
Pieczątka
Pieczątka ma za zadanie pozostawienie trwałego odcisku na papierze lub innym podłożu, w odróżnieniu do pieczęci nie wymaga używania dodatkowego nośnika odbitki (laku itp.).
Plexa, plexi
To tworzywo sztuczne o charakterystycznych parametrach. Jest to materiał, który jest sztywny i trwały, doskonale imituje szkło o parametrach przeźroczystości do 95 %.
Produkt globalny
Produkt, którego marka jest znana i promowana na całym świecie.
Projektowanie graficzne
Przygotowanie przez wyspecjalizowaną osobę projektów, wszelkich materiałów reklamowych, opakowań oraz systemów identyfikacji wizualnej obejmujące znaki graficzne i ich podstawowe zastosowania (papiery firmowe, wizytówki, koperty, gadżety reklamowe itp.)
Poligrafia
Dziedziną techniki zajmującą się procesami wytwarzania druków.
Potykacz
Rodzaj stojaka reklamowego zbudowanego z dwóch płyt połączonych z sobą w górnej krawędzi. Po rozstawieniu mają kształt zbliżony do litery A. Stojaki tego typu są wystawiane przed punkty sprzedaży i usług w celu wzbudzenia zainteresowania przechodniów określoną ofertą.
Reklama porównawcza
Reklama produktu, która polega na porównaniu go z innym produktem konkurencyjnym. Wszystkie marki nazywane są po imieniu. Powszechnie uważana za nieetyczną, w wielu krajach zakazana.
Roll-up
System wystawienniczy roll-up składa się z aluminiowej kasety, która kryje szybko rozkładalną grafikę oraz rozkładanego stelaża podtrzymującego rozłożoną reklamę. Grafika drukowana jest na tworzywie sztucznym i powlekana laminatami.
Slogan marketingowy
Krótkie, zwięzłe hasło wyrażające względnie stałe (długotrwałe) przesłanie marketingowe dotyczące produktu lub firmy, skierowane do docelowego odbiorcy. Występuje w zestawieniu z nazwą marketingową, najczęściej jako jej uzupełnienie; Slogan ma bardzo duży wpływ na kształtowanie trwałego wizerunku marki.
Sitodruk
Sitodruk to technika drukowania, w której forma drukowa stanowi siatkę. Miejsca niezadrukowane są zasłonięte, natomiast miejsca drukujące - odsłonięte. W tej metodzie farbę nakłada się na powierzchnię sita, a następnie przeciska ją przez oczka na podłoże drukowe. Technika ta używana jest przy prostych nadrukach.
Slogan reklamowy
Hasło streszczające przewodni motyw kampanii promocyjnej produktu, usługi lub całej firmy. Slogan jest stosowany na ogół znacznie krócej niż typowy slogan marketingowy oraz ma znacznie mniejszą siłę i rangę "markotwórczą".
Solwent
Sposób druku w ploterze atramentowym. Druk solwentowy można stosować wobec wszystkich podłoży z zawartością PCV, a szczególnie stosuje się go wobec podłoży nieprzyczepnych dla tuszy wodnych.
Spot
Krótka, najczęściej 30-sekundowa, reklama telewizyjna lub radiowa.
Stoisko targowe
System prezentacji paneli graficznych, pozwalającej tworzyć szeroką gamę kształtów i ciekawie formować przestrzeń wystawową. Zbudowane zwykle z elementów systemów wystawienniczych: ściany, wykładzina podłogowa, lada, stolik + krzesła, gabloty, podesty, witryny itp.
Styrodur
Styrodur to ekstrudowane płyty ze spienionego polistyrenu. Rodzaj materiału wykorzystywany przy tworzeniu reklam przestrzennych.
System wystawienniczy
Prosty w montażu, uniwersalny w zastosowaniu system wyposażenia stoisk reklamowych, wystaw, prezentacji.
Szyld reklamowy
Najbardziej popularna forma reklamy, występująca jako element wiszący lub wolnostojący na budynku lub zawieszony na specjalnej konstrukcji nośnej. Zwykle szyldy wykonuje się z płyt PCV lub z blach stalowych ocynkowanych.
Tablica Reklamowa
Tablica wykonana z materiału: PCV, plexa, blacha itp. mająca charakter informacyjno-reklamowy.
Tamponadruk
Metoda druku polegająca na przenoszeniu farby ze wzoru znajdującego się na formie drukowej, za pomocą tamponu na powierzchnię przedmiotu. Sposób wykonania nadruku na większości materiałów o sztywnej i miękkiej powierzchni, zarówno na powierzchniach płaskich jak i zakrzywionych. Technika ta pozwala na znakowanie większości materiałów reklamowych: długopisów, notesów, zegarów itp.
Tożsamość marki
Trwałe identyfikowanie firmy lub danego i ich rozróżnianie spośród produktów lub firm innych marek przez odbiorców rynkowych.
Trade mark
Znak towarowy
Wizerunek marki
Zespół wyobrażeń, opinii, emocji, skojarzeń dotyczących danego produktu lub firmy, ukształtowany w świadomości znaczącej liczby potencjalnych klientów. Bardzo duży wpływ na kreowanie (projektowanie) zamierzonego wizerunku marki mogą mieć nazwa i slogan marketingowy.
Wobbler
Gadżet przyczepiany do półki sklepowej, zwisający na plastikowym sprężystym pasku
Znak towarowy
Zmysłowo postrzegane oznaczenie (zdanie, rysunek, wyraz, forma plastyczna, melodia itp.) służące do odróżniania produktów lub usług pochodzących z jednego przedsiębiorstwa od tego samego będącego podobnego rodzaju produktów (usług) pochodzących z innego przedsiębiorstwa.